TIPS CLOSED SALES MUDAH

 


Orang bisnes ni kalau dia dapat closed customer satu bonus buat dia tau. Rasa nak lompat bintang. Rasa nak naik bukit jerit sekuat hati. Tapi yang paling mudah sujud syukur jela. Kan lebih baik.


Meh nak kongsi sikit apa yang Nurul dapat dari dengar live bersama Tuan Sahar yang merupakan penasihat syarikat Asmak.


Teknik Close Sale dari FB Live Tuan Sahar 


1.

-“Be interested, not interesting”

(Bila customer cakap, tengok mata dan dengar apa masalah dia, bukan kita cerita pasal produk kita)


2.

-expert in everything (product knowledge, make people know and trust u)


3.

-need one desire or solution of the problem (fahami dan selami masalah customer)


4.

-people do not like to told 

“Kita minta dia bagi sebab dia tak nak beli”

“oh, kalau itu masalahnya, saya boleh bantu, apa kata puan cuba dengan xxx dan xxx untuk kita rawat luar dan dalam lagi cepat sembuh tak melarat lebih lama”


Techniques


1.

-Direct close (dah kenal, dah tahu apa dia biasa nak dan terus offer promosi yg ada)


2.

-Money talk closing

benefit: “kalau puan beli xxx ni, dapat lebih dari apa yang puan bayar sebab fungsinya banyak”

“Boleh tahan 1-2 bulan ni bergantung pada kekerapan puan guna”

“Berbaloi-baloi beli sebab jimat hanya sebotol”


3.

-Pro & Cons closing

“Kalau puan beli xxx ni, puan akan dapat...”

Pro : cerita pasal diri dia (dia dapat gift istimewa dari kita)

Cons: kena sapu KONSISTEN


4.

-Consession Technique

“Kalau saya bagi half pos, puan nak tak?

Tapi dengan syarat puan amik sekali xxx ni, gabungan mantap resdung”

“Kalau puan bayar hari ni, saya bagi half postage”


5.

-Deadline close sale

“Boss, hari ni last promotion dari saya, ada special gift saya nak bagi sekali, kalau puan berminat, bayar sekarang saya uruskan pengeposan”


6.

-Rating close sale (dia bagi kita rate)

“Dari 1-10, berapa puan nak bagi rating untuk nak beli produk xxx”

“Biar cust sendiri mengaku nak beli”


7.

-Free trial close 

“Tak pelah, macam ni, saya bagi sampel untuk puan cuba nanti bagi feedback ye”

*buat dia yakin dan percaya dengan kita


8.

-objection close technique

“Puan boleh bagi saya sebab kenapa puan ragu-ragu nak beli”

“Saya cadangkan puan xxx ni, puan boleh tengok sendiri testimoni customer saya sebelum2 ni”


Haaa, cuba guna teknik ni.


Semoga bermanfaat buat semua.


#MamaNurulAsmak

Comments

Popular posts from this blog

KHASIAT BUNGA RAYA

VITAMIN C SEMULAJADI