TIPS BUAT ANAK SUKA MAKAN UBAT DENGAN MUDAH



Sejak akhir-akhir ni dengan cuaca yang tak menentu, panas dan hujan silih berganti, kesihatan anak-anak kadangkala terganggu. Lebih-lebih lagi bila berjangkit di sekolah.

Seringkali menjadi kerisauan buat ibu ayah yang anaknya sukar untuk makan ubat. Yela kadangkala demam panas tak dijangka. Sudah dimandikan dan dituam tapi tidak surut demamnya.

Untuk mengelakkan dari melarat, terpaksalah ke klinik dan diperiksa oleh doktor. Anak-anak ini jangan ditakutkan dengan memberitahu yang ubat itu pahit.
Perkara tersebut menjadi penghalang utama dalam mengendalikan pengambilan ubat buat anak-anak.

Jom baca tips yang mungkin membantu ibu ayah untuk buat anak suka makan ubat tanpa muntah yang Nurul praktikkan;

  1. Ibu atau ayah perlu menerangkan kepentingan makan ubat buat anak.

  1. Sediakan sudu yang cukup untuk makan ubat. Contohnya kalau ubat yang perlu di makan 3 jenis, ada 3 sudu disitu bersama air.

  1. Puji-pujian buat anak. Contoh, anak mama ni hebat la. Pandai makan ubat. Bila adik makan ubat, cepat sihat boleh main basikal dengan kawan-kawan di luar rumah.

  1. Buatkan video atau ambil gambar sebagai bukti dia makan ubat dengan mudah supaya pada waktu lain boleh ditunjukkan pada adik beradik lain.

  1. Tepuk tangan dan peluk erat anak sebagai tanda kita bangga dengan dia apabila anak selesai makan ubat dengan jayanya sebagai perangsang buat dia dan adik beradik lain.


Anak sihat, ibu ayah gembira, keluarga bahagia.

#MamaNurulAsmak

#NurulOthman

Comments

Popular posts from this blog

KHASIAT BUNGA RAYA

VITAMIN C SEMULAJADI